Selasa, 5 Oktober 2010

Antenna Yagi-Uda+Directional


Anda mungkin terlupa bahawa sebelum memasang ASTRO dekat rumah, television anda mempunyai antenna jenis outdoor macam tulang ikan. Sesetengah orang meyebutnya Area TV. Namun nama sebenarnya adalah Yagi-Uda. Saya ulangi Yagi-Uda. Siapa yang menciptanya?


 

Pada 1926, Dr Shintaro Uda dan Dr Hidetsugu Yagi dari Tohoku Imperial University mencipta sebuah sistem antena directional yang terdiri dari array (tersusun) dwikutub digabungkan selari.

  
Geometri array Yagi-Uda:
Dipole kedua pada array Yagi-Uda adalah hanya unsur pendorong dengan menerapkan input/output masukkan sumber , elemen yang lain berinteraksi secara mutual coupling sejak menerima dan reradiate tenaga elektromagnet, mereka bertindak sebagai elemen parasit oleh arus induksi. Boleh diandaikan bahawa antena adalah peranti salingan yang pasif, maka ia dapat digunakan baik untuk penghantaran atau untuk penerimaan tenaga elektromagnetik: ini juga sama dan berlaku pada Yagi-Uda juga.



Antena Yagi-Uda yang paling sederhana atau minimal memiliki sekurang-kurangnya dua elemen parasit belakang Driven/pendorong Elemen (DE). Antenna dengan hanya memiliki satu elemen parasitik sebagai elemen Reflector (Ref) umumnya disebut antena Yagi. Hal ini terjadi ketika 'electrical length' elemen parasit lebih besar daripada elemen driven.

  
Jika 'electrical length' elemen parasit lebih pendek daripada elemen driven, pola radiasi terbalik dan elemen parasit akan menjadi Pengarah/director(D).


FAQ's: Apa perbezaan antara antena Yagi-Uda dengan Yagi? Satu set antena televisyen, FM, amatur radio,dan antena WiFi bukan Yagi?

Jawapan: Yagi-Uda adalah nama lengkap yang betul untuk setiap antena dengan tiga atau lebih elemen dalam array(tatasusun). Yagi adalah nama untuk dua elemen, elemen pendorong dan reflektor, atau elemen driven dan satu pengarah sahaja. Antena set televisyen, amatir radio FM dan antena Yagi lazimnya disebut antena Yagi-Uda apabila ada tiga atau lebih elemen dalam array sistem. Dua istilah ini boleh dikatakan setara dalam penggunaan praktikal umum. Yagi-Uda harus adalah nama yang bersejarah sempena nama mereka yang berusaha menciptanya. Antena Yagi mempunyai Nombor Paten 69115 di Jepun.

3 ulasan:

Unknown berkata...

sumpah tak paham!
hahaha...

hafizm berkata...

memang pom...haha....

susah byk skit nk paham...

Irwan berkata...

Salam Hafizm,

Gila saiko punya entry la dey. Mana kau ceduk info ni? Tapi ok gak lah kepada yang berminat atau nak memulakan perniagaan menjual antenna di tanah borneo. Aku dengar kat sana banyak lubang projek.

baca lagi:

http://aderberani.blogspot.com/2011/01/komen-kepada-antenna-yagi.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...