Khamis, 23 September 2010

Lelong, Murah, antenna, WiFi


2, 3 ari aku mencari antenna yagi yang high gain sebab nak capture WiFi free tah rumah sape-sepe dalam taman kawasan aku sewa tu. Semalam aku membida kat web online shoping femes kat mesia nie (lelong). Petang tadi waktu tempatan aku dah menang tanpa bertanding dalam membida antenna tersebut. Antenna nih bukan main-main punya antenna, 18 dBi lagi..wat masa nih antenna paling murah dan hi gain yan ni lah aku terjumpa. yang lain mau nya dalam RM3++. Aku tak nak antenna monopole ke dipole pasal kalau mengikut Pn.Isma yang mengajar dulu dipole nie agih kan semua power dia ke sekeliling arah. Tapi untuk aktiviti mencuri WiFi jiran aku nih aku perlukan antena yang bersifat directional iaitu ada satu arah sahaja. Jadi hampir semua power yang dihantar ke antena akan digunakan sepenuhnya ke satu arah. Moralnya aku akan dapat range liputan yang sangat jauh.

Hah siap gan port RP-SMA lagi sapa tak mau. Untuk pengetahuan semua, port nih direct je boleh sambung ke high power USB/PCI WiFi adapter, Jadi tak perlu risau apa-apa lagi cuma pasang, ON computer, pastu scan WiFi dan connect. Tak dapat access sebab jiran pakai WEP atau WPA, lain cerita pulak la sebab nak kena bukak post lain nak cerita pasal BackTrack ke AirSnort ke. Mengikut teori antenaa , dalam 2000-3000 meter kat free space dapat di-cover antenna nih. Nak cerita panjang-panjag pom tak guna fasal akan amik masa 2 semester baru tamat cerita antenna nih.Pepehal email atau comment klu nak tanya apa-apa..tata

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...