Sabtu, 25 September 2010

DILEMA LELAKI MEMASAK + INDUCTION COOKER + FREKUENSI + ELEKTROMEGNATIK


Disebabkan baru saja seminggu duduk kat rumah sewa nih jadi semua peralatan penting takda. Jadi aku berkontek lah dengan kakak aku melalui handfon NOKLA N-series.

ceritera nya macam nih, mulanya aku baru saja menyelesaikan kerja rumah DR. AF dan Pn. Maa dan masa tue jam digital yang dihadiahkan oleh mak sedang menunjukkan nombor 8.03 PM. Aku pom berSMS lah gan ciktingtingting, dalam SMS itu bertaip "Salam 1 Paris, jikalau anda terasa lapar silalah datang menjemput kimi di kluster dengan kadar segera"

Kebetulan lak kluster aku duduk tue sebelah jea gan RFC. NobitaSensei pom ada menyatakan hasrat beliau untuk memakan ayam RFC di situ kerna perut beliau lapar dan sudah lama tidak menyantap ayam RFC. Aku dengan gaya spontaneos-nya bersetuju sahaja.

Setelah Ciktingtingting sampai dan kami menutup segala bekalan letrik, air dan mengunci pintu kluster kemudian terus menuju ke RFC. Setelah berjaya membuat pilihan Set ayam 3 ketul di kaunter yang dijaga awek sopan, aku terus menuju ke meja yang telah disediakan.

Selang beberapa detik tu, kakak aku menelipon dan bertanya berada kat kat mana sebab alat GPS dia tidak dapat nak menjejaki aku. Lalu aku menjawab dengan kurang jujur " Ado dok di keda bugrok tepi jale nih, nok make male nih....bakpo ada gapo?"  aku bertaya kembali. Dengan nada kesian kat aku dia bertanya lagi "Bakpo dok masok sdighi nyo..?" lalu aku terpikir sesuatu dan kakak aku menyambung ucapan dia tadi "Gi beli dapur masok hok segrupo dumoh kito la, beli hok mughoh segratoh lebeh jah". Aku mangia kan ucapan dia tadi sebab aku setuju bebenar gan cadangan bernas beliau tadi. NobitaSensei pom bersetuju nak kongsi duwet nuffnang untuk membeli barang tersebot.

Tetapi problem nyer plak dapur memasak yang dicadangkan kakak aku adalah jenis INDUCTION COOKER yang mengguna kan prinsip 'Pemanasan Induksi'. Cikgu wikipedia kata "Pemanasan Induksi adalah proses pemanasan suatu objek elektrik yang dilakukan (biasanya logam) dengan induksi elektromagnetik, di mana 'eddy current' dihasilkan dalam logam dan rintangan menyebabkan 'Joule heating' kepada logam itu. Sebuah pemanas induksi (untuk proses apapun) terdiri daripada elektromagnet, di mana frekuensi tinggi alternating current (AC) dilalui." Itu semua tak penting apa yang penting kerja sama, sebenarnya projek Ph.D aku memang berkait rapat dengan fenomena ini. Cuma aku lebih kepada manusia (Bioelectromagnatic). Malas aku nak cari jurnal pasal induction nih. setahu aku bila Emegnetic didedahkan kepada manusia mesti ada kesan. Dan itu yang aku sedang researchkan sekarang....tambahan lagi makan lak...fuuuyoo da hampir kepada microwave oven lak...korang tau tak oven tu pakai frequency 2.45 GHz..frequency WiFi kat rumah korang berapa?? samala tu kan. Sebab tu la dia dipanggil microwave oven atau oven gelombang mikro (panjang gelombang dia dalam unit mikro).

Tak pe malas nak pikir lagi.Apa yang penting aku nak memasak huhu... dan dengan apa aku nak masak nihhh?????

1 ulasan:

cikgu myvi berkata...

owhh..laaa ini rupanya induction tuuu..TQ for the info

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...