Isnin, 31 Oktober 2011

Tips bagi menghadapi gangguan tidur atau insomnia

Gangguan tidur atau insomnia bukan sesuatu yang luar biasa di kalangan wanita yang bermula pada midlife. Walaupun ini mungkin disebabkan oleh kebimbangan fizikal, biasanya ia tidak. Mari kita membincangkan beberapa perkara yang anda boleh lakukan SEKARANG untuk meningkatkan tidur anda.

Tidur yang baik adalah komponen kesihatan yang baik. Perkara-perkara yang anda lakukan untuk kesihatan yang baik adalah penting dan secara langsung akan memberi kesan kepada kualiti tidur anda. Ini bermakna memakan diet yang sihat, senaman yang kerap dan makanan tambahan multivitamin / mineral yang baik setiap hari.
Diet yang sihat yang tinggi dalam fitoestrogen seperti buah-buahan dan sayur-sayuran boleh membantu jika menyebabkan gangguan tidur anda akan berlaku kepada yang berkaitan dengan yang perimenopausal. Epal, lobak merah, ceri, kacang hijau, oat, kacang polong, kentang, kacang soya dan pucuk - hanya untuk menyebut beberapa!
Elakkan agen merangsang seperti nikotin dan kafein - yang termasuk kopi, teh, minuman ringan, dan coklat. Malah salah satu cawan kopi pada waktu pagi boleh menjejaskan kualiti tidur jam kemudian. Kami, sebagai wanita, cenderung untuk metabolisme kafein yang lebih perlahan berbanding dengan lelaki. Jika anda merokok atau mengunyah tobacco.quit. Singkat itu, elakkan merokok / mengunyah dalam beberapa jam tidur.
Tidur dalam bilik gelap. (Berapa terang jam diterangi anda?)
Membangunkan rutin tidur: tidur pada masa yang sama; ritual seperti cawan teh santai dan kemudian basuh sehingga, dan seumpamanya.
Elakkan mengambil tidur.
Adakah ruang tidur anda selesa? Lihatlah cahaya, bunyi dan suhu. Bagaimana pula dengan katil anda? Adakah ia terlalu firma atau terlalu lembut?
Elakkan makan malam lewat berat. Walau bagaimanapun, makanan ringan sebelum tidur boleh membantu.
Cuba kelonggaran - pengantara, mandi, mendengar muzik lembut, membaca sebuah buku yang lembut, mendapat urutan.
Elakkan berita dan rangsangan ganas lain atau emosi sebelum tidur! Ia tidak berehat!
Elakkan alkohol lewat hari. Ia boleh menyebabkan bangun pada waktu malam dan merosakkan kualiti tidur.
Had aktiviti tidur anda untuk tidur dan seks.
Jika anda tidak boleh tidur - bangun dan melakukan sesuatu sehingga anda boleh tidur.
Jika kebimbangan memastikan anda terjaga, cuba journaling - ia boleh menyediakan satu cara bagi anda untuk "membebaskan" bimbang ke atas kertas dan seterusnya berehat dan tidur.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...